UA-150268235-1
top of page

Slovní hodnocení žáků


Jako korektorka už jsem měla možnost přečíst spoustu zajímavých (i nezajímavých) textů a rozšiřovat si obzory. Mezi ty nejzajímavější bezesporu patří slovní hodnocení žáků pro jednu pražskou ScioŠkolu.


Než jsem ta hodnocení četla, vlastně jsem si moc neuměla představit, jak můžou vypadat a co obsahují. Po každém pololetí, kdy se ke mně dostanou nová hodnocení, si říkám, jaká je to škoda, že „to za nás nebylo“. Jsem přesvědčená o tom, že by to pozitivně změnilo můj přístup k učení i sebevědomí.


Upřímně doufám, že se slovní hodnocení budou do škol dostávat víc a víc. A nemusí jít pouze o alternativní školy. Naopak, bylo by skvělé, kdyby slovní hodnocení bylo časem běžné ve všech školách. 


Co v takovém slovním hodnocení bývá zmíněno:


  • chování žáků, jejich zapojení ve třídě

  • ocenění jejich úspěchů a pokroků

  • popis toho, v čem mají žáci prostor ke zlepšení, a návrhy na to, jak se zlepšit

  • přehled probraného učiva, ale třeba i společně navštívených akcí


Výhody slovního hodnocení


Díky slovnímu hodnocení získáme mnohem podrobnější informace o žákovi. Nejen o jeho vědomostech, ale také osobnosti, snaze, přístupu k učení a podobně.


Pro žáky bývá skvělou zpětnou vazbou a více je motivuje.


Nevýhody slovního hodnocení


Napsat slovní hodnocení pro každého žáka je určitě hodně časově náročné, navíc to vyžaduje dlouhodobé pozorování žáka, jeho schopností, osobnosti apod. Pokud si s tím ale učitelé dají práci, rozhodně to stojí za to. 


Jako nevýhoda se dá považovat také nemožnost srovnání s ostatními žáky. Ideálním řešením je podle mě kombinace obojího – slovního hodnocení a klasického známkování.



Přečtěte si několik úryvků ze slovních hodnocení:


„Milý Ondro,,

děkujeme Ti za první pololetí školního roku 2023/24, které bylo pro naši kolej obdobím formování nového kolektivu a přijetí nových členů. Věříme, že toto hodnocení pro Tebe bude nejen zrcadlem Tvojí dosavadní práce, ale také inspirací pro další rozvoj, a doufáme, že Ti budeme moci být oporou při překonávání obtížných situací v dalším pololetí.“

„Matyáši, během tohoto pololetí jsme u Tebe pozorovali velké odhodlání dokončovat veškerou zadanou práci, někdy ses cítil přehlcený a bral sis práci domů. V dalším pololetí zkus s průvodci lépe komunikovat o množství práce, kterou je potřeba udělat, a nastavit si vše tak, aby ses co nejvíce naučil, ale zároveň nebyl zahlcený prací. Doufáme, že i kalendář, do kterého si budeš zapisovat všechny domluvené termíny a deadliny, Ti pomůže k lepší organizaci Tvé práce.“ 

„Klárko, v rámci matematiky jsi udělala obrovský posun. V úvodním rozřazovacím testu jsi u desetinných čísel neměla ani jeden záznam a nyní dokážeš vyznačit desetinné číslo do osy, sčítat a odčítat desetinná čísla a také postupně objevuješ zaokrouhlování. Jsi schopná odečíst zlomek z obrázku, graficky i matematicky porovnat zlomky, a to nejen se stejným jmenovatelem, sčítat a odčítat zlomky. U procent jsi dokázala vypočítat 50 a 25 procent. Neboj, budeš mít ještě spoustu příležitostí naučit se i zbytek. Toto pololetí jsi odvedla opravdu velký kus práce.“




Co si o slovním hodnocení myslíte vy? Máte s ním nějaké zkušenosti? Napište mi do komentáře.


340 zobrazení0 komentářů

Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše

Comments


bottom of page